About

Salam kepada semua . Hidup ini bagaikan lampu dinding, yang terang dimalam hari, bila minyak sudah kering, pasti ia akan padam sendiri.

16 November 2010

XPDC RAKAN MUDA CINTA ALAM 4 X 4

Tarikh:29-31 Mei 2009(jum-ahad)
Lokasi:Telemong,Karak


Orait XPDC kali nie dibawah penganjuran Pejabat Belia & Sukan Daerah Temerloh..para peserta terdiri daripada persatuan belia didalam daerah la..seramai lebih kurang 40 org..so mcm bese la tugas aku sbg penganjur time 2..dari a-z la..time nie aku ada crew2 yg power terdiri dripada en sazli,ray,k.may & k.zila..dorang nie la tulang belakang utk mana2 program pun..sebanyak 20 biji kenderaan pacuan 4 roda..ada mcm2 jenis la..land cruiser,jimny,pajero..dan lain2 lg semua mmg power giler la..


time ni nk flag off utk perlepasan konvoi


2 bos aku yg baju lain dr lain 2..sempoi dia nie

ok kami bergerak lepas solat jumaat pd jam 3 ptg..berkumpul di wisma persekutuan Temerloh 2..ala bangunan yg org duk buat ic..sapa org Temerloh dia tau la bangunan 2..semua persiapan kami geng2 PBSD dah settle 3 minggu lg..mmg kerjasama amat penting la..persiapan dr a-z beres..selain dari team PBSD ada lg krew2 lain yg diimport utk membantu program nie..dorang ni dr team 4WD Temerloh la..ni geng2 En.sazli..dia ni ada jimny power punya berwarna putih..


sibuk je yg sorang 2 he2

kami pun bergerak secara konvoi la beramai2..menuju ke lokasi..mmg best la rasa mcm gempak je semua kete power2..para peserta pun naik sekali la dgn kami..aku naik landcruiser yg mantap..bersama pok dik..oksemua dah ready settle semua kami bergerak dan tiba di lokasi dlm jam 5.30ptg la..

ni geng aku nama dia ray..time ni lapar wei hu2

sampai je aku terus bg arahan kpd peserta utk mendirikan khemah msg2 sambil dipantau oleh team2 PBSD..manakala krew 4WD Temerloh sibuk mendirikan khemah utama yg akn dijadikan markas kira tempat nk buat aktiviti la..nk berkumpul..nk solat apa semua kt situ la..

En Sazli bg hadiah 2...k.may napa muka mcm 2


redah je...

selesai je semua khemah didirikan..kami dgn masa sendiri solat asar..lepas 2..semua perserta diarahkan berkumpul..utk pecahan kumpulan..bereh utk seharian..pd waktu mlmnya selepas makan malam..opps lupa nk gtau..tukang masak kami ada sendiri peserta x perlu masak..kami import baik punya nama dia cheff syawal mana2 program dlm hutan dia la akan masak dia ada restoran he2..


dorang ni reti x dirikan khemah he2..

ok pada waktu malam aku dan team PBSD ray,k.may & k.zila meneruskan la aktiviti iaitu LDK..mcm bese la mana2 program pun mesti ada LDK kan..sebelum 2 aku memperkenalkan la krew2 serta petugas2 khas utk program nie..lps sesi suai kenal..LDK pun bermula aku x ingat la LDK apa..tung tang tung tang..settle LDK pertama masa utk minum lewat mlm..berebut semua nk g minum lapor sgt kot...


dia ni mmg suka menyibuk..


relax dulu...

lepas je minum semua peserta diarahkan tidur kerana esk pagi ada solat subuh berjemaah yg akan diimamkan oleh anggota tentera dr KAGAT KEM BATU 3..nama dia ustaz karma..aku dgn dia mmg baik la best je gurau2 dgn dia..pdhal ustaz 2 he2..dia pun org kuat jugak mana2 program dia akan follow sbg kem komandan atau ustaz..in case ada kecemasan pe2 x diduga..

ok keesokkanya kami bermula pd jam 5.30 pagi..mak aih bukan main susah lg nk kejut bdk2 nie bangun pg..mcm bese aku dgn ray akan mengejutkan dorang..ray nie teamate opis..dia mmg best sempoi badak je tp pemalu ckit orgnya..pg 2 kami gerakkan bdk2 ni bgn pg maklum la bdk2 belia remaja umur dlm 20an susah cikit nk bgn pg kan..argghh ssh ke sng ke kami kejut jgak..time 2 aku & ray ni ngantuk juga la..coz tdo lewat settlekan kerja2 utk ari esk..

senaman pagi..yg 2 k.may & k.zila

akhirnya bdk2 nie bangun kami solat subuh sama2..lepas solat subuh 2..ustaz buat tazkirah la ckit tajuk aku x sure apa dia ntah rasanya psl alam sekitar la..then pas hbs tazkirah aku minta peserta semua siap2 pakai pakaian sukan utk senaman pg..mcm bese aku lead la senaman 2..maklum la bdk sukan he2..tp ada jugak yg x bw pakaian sukan..menyirap je..aku pn ckp belasah je la pakaian apa pun ada yg pakai suar jeans adoi la..lantak korang la..he2

ok pas aku bg warming up..streching apa semua..aku serahkan kpd seorg anggota tentera ni nama dia mizul kalau x silap..ha ambik ko kena lanyak bdk2 nie hahaha..siap berguling2 la..tp xde la teruk mana pun aku pun bg buat jugak coz baru adilkan sama2 merasa..ok kami pun jogging la sekitar hutan 2..ada la kawasan dia jogging ckit2..kawasan 2 ada ladang sawit so luas jgak la nk berjog 2..


pinky boy jogging ala sopan betul


sempat lg bergambar jap pas jog

lepas settel jog..bdk2 ni blk utk sarapan..blk je semua menuju ke dapur utk makan..lepas makan semua siap sedia utk aktiviti seterusnya ni aktiviti yg plg best la..jungle trekking..mmg penat la..ada dlm 3 jam kot jalan kaki..pas sarapan dlm jam 10pg aktiviti bermula..aku bg arahan mcm bese semua pakai kasut pas 2 aku inform sapa2 ada sakit ke lelah ke gtau awl2 sebab nk jln jauh nie..


ok settle dorang semua ckp xde sakit2 pun..para peserta semua berjalan kaki..yg mana bawa 4wd 2 panaskan enjin dorang coz nk redah hutan ni jap lg nie..ok yg bw 4wd ada la dlm 6 biji kot bw msk hutan nk g trekking 2..bkn apa incase emergency ada bdk2 cedera penat ke senang srh naik 4wd je..


ray penat ke?


muka penat nie ha2

kami pun mula trekking..aku & ray pas 2 ada 3 org lagi askar sukarela nk berjln kaki dgn peserta coz nk awasi dorang la takut ada pe2 berlaku nanti susah pulak..k.may & k.zila naik 4wd pajero lg..best la dorang xpe2 lagi pun dorang2 pmpuan kena fhm la..aku ni laki fit lak 2 hahaha..perjalanan 2 mengambil masa dlm 3jam nk sampai ke puncak air terjun...perggghhhh mmg penat siol..tp relax je..semua 2 untuk kecergasan sendiri jugak..

para peserta berehat seketika

lps jalan dlm 30 minit 2..ada sorang bdk laki nie dia x larat dah..dia mcm nk pengsan aku pun pe lg pecut la lari ke bdk laki 2..dah aku gan krew2 lain je yg bertugas jalan kaki..krew2 lain naik kete lps kedepan dah he2..aku tanya larat x jalan kaki nie?bdk 2 ckp larat lg abg..eh yeke bdk nie..aku tgk mcm nk pitam je bdk 2..so aku buat keputusan suruh dia tunggu kat situ sambil 2 ray ada jaga bdk 2..aku pun lari2..lari nk kejar pacuan 4 roda kt depan 2..penat jugak la..ada dlm 5 minit aku lri pecut lak 2..takut makin jauh kete 2 tinggal..pas 2 aku dpt kejar lajukan aku lari he2..dlm hutan blh la..pas 2 kete 2 undur kebelakang semula ambik bdk 2..

rupanya bdk 2 ada kencing manis weii..giler la muda2 ada kencing manis..ni mkn manis kuat la nie..sbb 2 dia penat...ok dah jln hampir 3 jam berpeluh2 nie..kami sampai ke puncak air terjun..mmg kelas la air terjun dia 2..cantik giler la..time perjalanan nk menuju ke puncak 2 mcm2 dugaan la ada jip tersangkut la..ada brek putus la..x larat nk citer dah nie korang tgk gambar je la k..


cabaran bermula

rehat dulu..dah 1 jam perjalanan nie



power x?

dipendekan citer lepas blk semula ke khemah pusat..kami ada acara sukan rakyat bersama penduduk org asli dikawasan berhampiran 2..mcm2 permainan ada..pendek citer lagi..lpas hbs sukan 2 semua blk khemah rehat..pas isyak baru program bermula semula..tung tang tung tang program malam 2 hbs semua tdo penat giler..
keesokan pg kami berkemas2 nk blk dah..lepas sarapan pg ada upacara penutup yg disampaikan oleh bos aku la En Hafizi dah settle penutupan..aku arahkan bdk2 nie kemas khemah msg2...lipat molek2..dah selesai semua kami pun blk la semual ke Temerloh Bandari Ikan Patin..
sbg kesimpulan program ni mmg best sbbnya hobi aku pun camping hahaha...

kalau nak citer mmg pjg la so aku ringkaskan jela program 2 berjln dgn lancar semuanya kerja dgn bgs..

terima kasih kpd semua yg terlibat...



mcm biasa la masalah utama tersangkut


kemahiran pemanduan amat diperlukan

ini la air terjun yg kami tujui cantikkan?



posing ye aok ray he2

aku hanya melihat saja..time ni pajero 2 nk turun dlm air.



redah je selambe





mari kita berpaut bg berat sikit lg...



sukan bersama orang asli Telemong


land cruiser...power

ini la krew2 kami



4 comments:

Koleksiku Dalam Lemarimu said...

oak mmg kudiklah...padahal oak org yg naik pajero...kome org jalan kaki...hihikkk

azmil mustapha said...

ha2..sapa ni erk?mcm tau jek sapa yg komen 2..kudik original ni kih2

Anonymous said...

correction amer eh...pemalu ke ray 2?hahahah

azmil mustapha said...

pelamu la he tp dia sapa ye yg tnya soklan ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...